ITIL1 je organizacijski okvir čiji je cilj poboljšati učinkovitost i pouzdanost informatičkih usluga. Ideja ITIL-a je razvijena prije četrdeset godina, te se od tada neprestano razvija i mijenja u skladu sa sve većom važnošću informatičke infrastrukture i tehničkih ulaganja u organizacijama. S obzirom da organizacijski okvir postaje sve kompleksniji, svaka organizacija na različiti način primjenjuje ITIL smjernice u svoje procese, ali sa zajedničkim temeljem. (What is ITIL, 25.02.2021.) ITIL u današnjem obliku ističe upravljanje uslugama i upravljanje životnim ciklusom usluga. (ITIL’s the name – you won’t wear it out!, 25.02.2021.)
3.1 Sustav vrijednosti usluga
ITIL Sustav vrijednosti usluga opisuje na koji način komponente i aktivnosti u organizaciji moraju sudjelovati kako bi stvorili vrijednost. Svi Sustavi vrijednosti usluga su povezani sa drugim organizacijama čineći jedan zajednički sustav koji im omogućuje stvaranje vrijednosti za organizacije i krajnje korisnike usluga. Ključni ulazi u Sustav vrijednosti usluga su prilika i potražnja. (Axelos, 2019., 54.)
Prilika i potražnja pokreću aktivnosti unutar Sustava vrijednosti usluga, a aktivnosti vode do kreiranja vrijednosti. Organizacija uvijek ima mogućnost prilike i potražnje, no organizacija ne prihvaća sve prilike i ne zadovoljava sve potražnje. Prilika predstavlja sve opcije i mogućnosti za povećavanje vrijednosti za sve sudionike u sustavu ili unaprjeđenje rada organizacije. Potražnja predstavlja potrebu ili želju za uslugom od unutarnjih ili vanjskih korisnika. (Axelos, 2019., 57 – 58.)
Sustav vrijednosti usluga sastoji se od pet ključnih dijelova:
- Temeljne smjernice: Preporuke koje vode organizaciju u svim slučajevima neovisno o promjenama u ciljevima, strategijama, vrsti posla ili upravljačkoj strukturi.
- Struktura upravljanja: Načini upravljanja organizacijom.
- Lanac vrijednosti usluga: Skup povezanih aktivnosti koje organizacija provodi kako bi dostavila uslugu krajnjim korisnicima.
- Prakse: Skup organizacijskih resursa namijenjenih za provođenje aktivnosti ili ostvarivanje ciljeva.
- Kontinuirano poboljšanje: Ponavljajuća organizacijska aktivnost koja se izvodi na svim razinama kako bi se osigurala stalna razina zadovoljstva uslugom. (Axelos, 2019., 54 – 55.)
3.1.1 ITIL temeljne smjernice
Temeljne smjernice utjelovljuju temeljne naputke ITIL organizacijskog okvira i upravljanja uslugama, podržavajući uspješne radnje i dobre odluke svih oblika i razina. Temeljne smjernice se mogu koristiti kao vodič za organizaciju usluga i aktivnosti, ali i za prilagodbu ITIL organizacijskog okvira vlastitim potrebama i okolnostima. Temeljne smjernice potiču i podržavaju organizacije u stalnom poboljšanju na svim razinama. (Axelos, 2019., 59.)
Temeljne smjernice ITIL organizacijskog okvira su:
- Usmjerenje na vrijednost: Sve što organizacija radi mora se izravno ili neizravno odnositi na vrijednost za sve sudionike u sustavu.
- Pokret iz trenutnog stanja: Potrebno je istražiti trenutno stanje u kojem se organizacija nalazi, a ne krenuti od početka, jer u trenutnim uslugama, procesima, programima, projektima i zaposlenicima postoje vrijednosti koje se mogu iskoristiti za ostvarivanje željenog cilja.
- Modularno napredovanje s povratnim informacijama: Organiziranjem rada u manje dijelove kojima se svaki dio aktivnosti može izvršiti pravovremeno zadržava se usmjerenje na svaki napor. Korištenjem povratnih informacija prije, za vrijeme i nakon svakog dijela aktivnosti, osigurati će se usmjerenost i prikladnost svih aktivnosti, čak i ako se okolnosti promjene.
- Suradnja i transparentnost: Zajednički rad stvara bolje rezultate, postizanje ciljeva i vjerojatnost za dugoročni uspjeh. Postizanje ciljeva zahtjeva informacije, razumijevanje i povjerenje. Rad i rezultati trebaju biti transparentni, a sve informacije je potrebno dijeliti.
- Cjeloviti rad i razmišljanje: Niti jedna usluga ili dio usluge nije samostalan. Ishodi pružatelja usluge i krajnjeg korisnika trpjeti će ako se organizacija ne posveti usluzi kao cjelini. Rezultati će biti dostavljeni unutarnjim i vanjskim korisnicima kroz pravo i učinkovito upravljanje, integraciju i usklađenost informacija, tehnologija, organizacija, ljudi, praksi, partnera i sporazuma kako bi se ostvarila vrijednost.
- Jednostavnost i praktičnost: Uvijek je potrebno graditi razmišljanje temeljeno na krajnjem ishodu kako bi se proizvela praktična rješenja koja donose rezultate. Do cilja je potrebno doći najkraćim putem.
- Optimizacija i automatizacija: Potrebno je eliminirati nepotrebno trošenje resursa i upotrijebiti tehnologiju za postizanje rezultata. Ljudsku intervenciju treba poticati samo u slučajevima gdje intervencija zaista doprinosi vrijednosti. (Axelos, 2019., 58 – 59.)
3.1.2 Struktura upravljanja
Svakom organizacijom upravlja upravljačko tijelo – osoba ili skupina ljudi koji su odgovorni za osiguravanje najviše razine izvedbe i usklađenosti organizacije. Struktura upravljanja organizacijom je sustav upravljanja organizacijom. Sustav upravljanja se ostvaruje sljedećim aktivnostima:
- Procjenjivanje: Upravljačko tijelo procjenjuje organizaciju kako se potrebe sudionika sustava i vanjski čimbenici razvijaju. Procjenjuje se sama organizacija, njena strategija, portfelj i odnosi sa partnerima.
- Naređivanje: Upravljačko tijelo dodjeljuje odgovornosti, te upravlja i priprema primjenu organizacijskih strategija i politika. Strategije postavljaju smjer i prioritete za organizacijske aktivnosti, buduća ulaganja i ostale aktivnosti.
- Nadziranje: Upravljačko tijelo nadzire rezultate organizacije, praksi i usluga. Svrha nadzora je osigurati da su rezultati u skladu sa politikama i smjerom u kojem se organizacija razvija. (Axelos, 2019., 80 – 81.)
3.1.3 Lanac vrijednosti usluga
Središnji element Sustava vrijednosti usluga je Lanac vrijednosti usluga – operativni model koji opisuje ključne aktivnosti potrebne za odgovor na potražnju i ostvarivanje vrijednosti kroz stvaranje i upravljanje uslugama. (Axelos, 2019., 80.)
Šest povezanih aktivnosti Lanca vrijednosti usluga koje predstavljaju korake za stvaranje vrijednosti su:
- Planiranje: Svrha planiranja aktivnosti Lanca vrijednosti usluga je osigurati zajedničko razumijevanje vizije, trenutno stanje i unaprjeđenja za sve dimenzije i usluge u organizaciji. (Axelos, 2019., 87.)
- Poboljšanje: Svrha poboljšanja Lanca vrijednosti usluga je osigurati neprestano poboljšanje usluga i praksi u svim aktivnostima Lanca i dimenzijama upravljanja uslugama. (Axelos, 2019., 88.)
- Angažiranost: Svrha angažiranosti Lanca vrijednosti usluga je omogućiti kvalitetno razumijevanje potreba i transparentnost sudionika, kao i ostvarivanje dobrih odnosa sa svim sudionicima u Sustavu upravljanja uslugama. (Axelos, 2019., 88.)
- Dizajn: Svrha dizajna Lanca vrijednosti usluga je osigurati kontinuirano ispunjavanje očekivanja kvalitete i troškova svih sudionika u Sustavu upravljanja uslugama. (Axelos, 2019., 89.)
- Nabava/Izgradnja: Svrha nabave i izgradnje Lanca vrijednosti usluga je osigurati da su svi dijelovi usluge dostupni kada i gdje su potrebni u skladu s dogovorenim specifikacijama. (Axelos, 2019., 90.)
- Isporuka i podrška: Svrha isporuke i podrške Lanca vrijednosti usluga je osigurati da su usluge dostavljene i podržane u skladu s dogovorenim specifikacijama i očekivanjima svih sudionika u Sustavu upravljanja uslugama. (Axelos, 2019., 91.)
3.1.4 Prakse
Prakse su skup organizacijskih resursa namijenjenih aktivnostima i postizanju ciljeva. (Axelos, 2019., 103.)
Prakse su podijeljene u četiri dimenzije upravljanja uslugama, obrađenih u poglavlju 2.2 ovog rada. ITIL upravljačke prakse detaljno su obrađene u poglavlju 3.2 ovog rada.
3.1.5 Kontinuirano poboljšanje
Kontinuirano poboljšanje potrebno je primjenjivati u svim dijelovima i na svim razinama organizacije, od strateške do djelatne razine. Kako bi se povećala učinkovitost usluge, svaka osoba koja doprinosi pružanju usluge treba razmišljati o kontinuiranom poboljšanju i uvijek tražiti prilike za unaprjeđenja. Model kontinuiranog poboljšanja se dijeli na sedam povezanih dijelova:
- Vizija: Vizija kontinuiranog poboljšanja pruža kontekst svim budućim odlukama i povezuje pojedinačne radnje s vizijom organizacije.
- Odgovor na pitanje: Gdje smo mi sada?: Uspješnost poticaja za poboljšanje ovisi o jasnom i preciznom razumijevanju polazišta i utjecaja samog poticaja.
- Odgovor na pitanje: Gdje želimo biti?: Predstavlja krajnji cilj poticaja za poboljšanjem.
- Odgovor na pitanje: Kako ćemo tamo stići?: Predstavlja najučinkovitiji način za dolazak do cilja.
- Poduzimanje aktivnosti: U ovom koraku izvršavaju se isplanirane aktivnosti iz prethodnih koraka.
- Odgovor na pitanje: Jesmo li stigli?: Nakon što se aktivnosti poboljšanja završe potrebno je provjeriti dobivene rezultate kako bi se potvrdio uspjeh.
- Odgovor na pitanje: Kako zadržati zamah?: Potrebno je osigurati da se ostvareno poboljšanje ne izgubi i izgraditi podršku i zamah za daljnja poboljšanja (Axelos, 2019., 92 – 100.)
3.2 ITIL upravljačke prakse
ITIL Sustav vrijednosti usluga se sastoji od četrnaest glavnih upravljačkih praksi, sedamnaest praksi upravljanja uslugama i tri tehničke upravljačke prakse. (Axelos, 2019., 105.)
Glavne upravljačke prakse | Prakse upravljanja uslugama | Tehničke upravljačke prakse |
Upravljanje arhitekturom | Upravljanje dostupnošću usluga | Upravljanje instalacijama |
Kontinuirano poboljšanje | Poslovna analitika | Upravljanje infrastrukturom i platformama |
Upravljanje informacijskom sigurnošću | Upravljanje kapacitetom i učinkom | Upravljanje razvojem softvera |
Upravljanje znanjem | Upravljanje promjenama | |
Mjerenja i izvještaji | Upravljanje incidentima | |
Upravljanje organizacijskim promjenama | Upravljanje informatičkom imovinom | |
Upravljanje portfeljem | Upravljanje nadzorom i događajima | |
Upravljanje projektima | Upravljanje problemima | |
Upravljanje odnosima | Upravljanje izdanjima | |
Upravljanje rizicima | Upravljanje katalogom usluga | |
Upravljanje financijama usluga | Upravljanje konfiguracijama uslugama | |
Upravljanje strategijom | Upravljanje neprekidnostima usluga | |
Upravljanje dobavljačima | Dizajn usluga | |
Upravljanje radnom snagom | Korisnička podrška | |
Upravljanje razinama usluga | ||
Upravljanje zahtjevima usluga | ||
Upravljanje provjerama |
3.2.1 Glavne upravljačke prakse
Glavne upravljačke prakse su usvojene i prilagođene za upravljanje uslugama iz općih domena poslovnog upravljanja. (Axelos, 2019., 105.) Glavne upravljačke prakse čini četrnaest praksi:
- Upravljanje arhitekturom: Svrha upravljanja arhitekturom je razumjeti sve različite dijelove koji čine organizaciju i kako se dijelovi međusobno povezuju omogućujući organizaciji učinkovito postizanje trenutnih i budućih ciljeva. Upravljanje arhitekturom organizaciji postavlja standarde i alate koji im omogućuju upravljanje složenim promjenama na strukturirani i agilni način. (Axelos, 2019., 107.)
- Kontinuirano poboljšanje: Svrha kontinuiranog poboljšanja je uskladiti organizacijske prakse i usluge sa promjenama poslovnih potreba kroz kontinuirano poboljšanje usluga, praksi i ostalih dijelova koji sudjeluju u upravljanju uslugama. (Axelos, 2019., 110.)
- Upravljanje informacijskom sigurnošću: Svrha upravljanja informacijskom sigurnošću je zaštiti ključne informacije za poslovanje organizacije. Upravljanje informacijskom sigurnošću uključuje razumijevanje i upravljanje rizicima povjerljivosti, integriteta i dostupnosti informacija, autentikacijom korisnika i osiguravanjem dosljednosti postupaka. (Axelos, 2019., 114.)
- Upravljanje znanjem: Svrha upravljanja znanjem je održavanje i unaprjeđivanje učinkovite i prikladne upotrebe informacija i znanja u organizaciji. (Axelos, 2019., 117.)
- Mjerenja i izvještaji: Svrha mjerenja i izvještaja je pružiti podršku ispravnom donošenju odluka i kontinuiranom poboljšanju smanjujući neizvjesnosti. Smanjenje neizvjesnosti se ostvaruje prikupljanjem i procjenom relevantnih podataka iz usluga, praksi i aktivnosti, timova i osoba, dobavljača i partnera, te cijele organizacije. (Axelos, 2019., 120.)
- Upravljanje organizacijskim promjenama: Svrha upravljanja organizacijskim promjenama je osigurati tijek i uspješne primjene promjena. (Axelos, 2019., 122.)
- Upravljanje portfeljem: Svrha upravljanja portfeljem je osigurati spoj programa, projekata i usluga kako bi se izvršile sve organizacijske strategije u okviru proračuna. (Axelos, 2019., 125.)
- Upravljanje projektima: Svrha upravljanja projektima je osigurati da svi projekti u organizaciji budu uspješno dovršeni. Uspješno dovršavanje projekata se ostvaruje planiranjem aktivnosti, nadzorom i zadržavanjem kontrole nad svim dijelovima projekata. (Axelos, 2019., 128.)
- Upravljanje odnosima: Svrha upravljanja odnosima je uspostavljanje i njegovanje poveznica između organizacije i svih sudionika na strateškoj razini. Njegovanje odnosa uključuje prepoznavanje, istraživanje, nadziranje i kontinuirano poboljšavanje odnosa sa i između sudionika u upravljanju uslugama. (Axelos, 2019., 130.)
- Upravljanje rizicima: Svrha upravljanja rizicima je osigurati razumijevanje i učinkovito upravljanje rizicima. Upravljanje rizicima je ključno kako bi se osigurala trajna održivost organizacije i stvaranje vrijednosti za korisnike usluga. (Axelos, 2019., 132.)
- Upravljanje financijama usluga: Svrha upravljanja financijama usluga je podržati organizacijske strategije i planove za upravljanje uslugama osiguravajući učinkovito korištenje financijskih resursa i ulaganja organizacije. (Axelos, 2019., 135.)
- Upravljanje strategijom: Svrha upravljanja strategijom je oblikovati ciljeve organizacije, usvojiti radnje i rasporediti resurse nužne za postizanje zadanih ciljeva. Upravljanje strategijom uspostavlja smjer i napore organizacije, te zadaje i razjašnjava prioritete, i pruža usmjerenja kao odgovor na utjecaje iz okoliša. (Axelos, 2019., 139.)
- Upravljanje dobavljačima: Svrha upravljanja dobavljačima je osigurati da se dobavljačima upravlja na odgovarajući način kako bi se podržalo neometano pružanje kvalitetne usluge krajnjim korisnicima. Upravljanje dobavljačima uključuje stvaranje bliskog i suradničkog odnosa između ključnih dobavljača kako bi se otkrila i ostvarila nova vrijednost i smanjio rizik neuspjeha. (Axelos, 2019., 142.)
- Upravljanje radnom snagom: Svrha upravljanja radnom snagom je osigurati da organizacija zapošljava kvalitetne ljude sa potrebnim vještinama i znanjem na prikladnom radnom mjestu kojim se pruža podrška poslovnim ciljevima. Radnom snagom se upravlja nizom aktivnosti koje uključuju planiranje, zapošljavanja, uvođenja, educiranje i razvoj, te mjerenje učinka. (Axelos, 2019., 147.)
3.2.2 Prakse upravljanja uslugama
Prakse upravljanja uslugama su razvijene iz upravljanja uslugama iz ITSM2 industrije. (Axelos, 2019., 105.) Prakse upravljanja uslugama čini sedamnaest praksi:
- Upravljanje dostupnošću usluga: Svrha upravljanja dostupnošću usluga je osigurati da su usluge dostupne u skladu sa očekivanjima i potrebama krajnjih korisnika. (Axelos, 2019., 151.)
- Poslovna analitika: Svrha poslovne analitike je istražiti poslovanje, objasniti potrebe poslovanja i predložiti rješenja poslovnih problema kako bi se omogućilo stvaranje vrijednosti za sve sudionike u Sustavu upravljanja uslugama. Poslovna analitika omogućuje organizaciji izražavanje potreba, obrazloženja promjena, te dizajniranje i opisivanje rješenja koji omogućuju stvaranje vrijednosti u skladu sa ciljevima organizacije. (Axelos, 2019., 154.)
- Upravljanje kapacitetom i učinkom: Svrha upravljanja kapacitetom i učinkom je osigurati da usluge ostvaruju očekivane učinke zadovoljavajući trenutne i buduće zahtjeve u skladu sa troškovima. (Axelos, 2019., 157.)
- Upravljanje promjenama: Svrha upravljanja promjenama je povećati broj uspješnih promjena usluga osiguravajući pravilnu procjenu rizika, autoriziranjem promjena i upravljanjem rasporedom promjena. (Axelos, 2019., 159.)
- Upravljanje incidentima: Svrha upravljanja incidentima je smanjiti negativan utjecaj incidenata povratkom normalnog rada usluga na najbrži mogući način. (Axelos, 2019., 163.)
- Upravljanje informatičkom imovinom: Svrha upravljanja informatičkom imovinom je planiranje i upravljanje cijelim životnim ciklusom informatičke opreme kako bi organizacija povećala vrijednost, nadzirala troškove, upravljala rizicima, uskladila se sa regulativama i uspješno donosila odluke o kupovini, ponovnoj upotrebi i rashodu informatičke opreme. (Axelos, 2019., 167.)
- Upravljanje nadzorom i događajima: Svrha upravljanja nadzorom i događajima je sustavno promatrati usluge, te izvještavati odabrane promjene kao događaje u sustavu. Upravljanje nadzorom i događajima prepoznaje i ističe infrastrukturne, uslužne, informacijske i sigurnosne događaje, te uspostavlja odgovarajuće odgovore na događaje. (Axelos, 2019., 171.)
- Upravljanje problemima: Svrha upravljanja problemima je smanjenje vjerojatnosti i utjecaja incidenata prepoznajući trenutne i moguće uzročnike incidenata, te upravljanje zaobilaznim rješenjima i poznatim greškama u sustavu. (Axelos, 2019., 175.)
- Upravljanje izdanjima: Svrha upravljanja izdanjima je dostavljanje novih i promijenjenih usluga i značajki usluga krajnjim korisnicima. (Axelos, 2019., 180.)
- Upravljanje katalogom usluga: Svrha upravljanja katalogom usluga je pružiti jedinstven izvor informacija o svim uslugama i osigurati da su dostupne relevantnim krajnjim korisnicima. (Axelos, 2019., 183 – 184.)
- Upravljane konfiguracijama usluga: Svrha upravljanja konfiguracijama usluga je osigurati detaljne i pouzdane informacije o konfiguracijama usluga i opreme kada i gdje su potrebne. (Axelos, 2019., 186.)
- Upravljanje neprekidnostima usluga: Svrha upravljanja neprekidnostima usluga je osigurati da su dostupnost i rezultati usluge na dogovorenoj razini u slučaju prekida. Upravljanje neprekidnostima usluga pruža okvir za učinkovit odgovor koji štiti interese ključnih sudionika u Sustavu upravljanja uslugama, te reputaciji i brendu organizacije. (Axelos, 2019., 190.)
- Dizajn usluga: Svrha dizajna usluga je dizajniranje usluga koje su prikladne namjeni i upotrebi, te se mogu dostaviti krajnjim korisnicima. Dizajn usluga uključuje planiranje aktivnosti, organizaciju zaposlenika, partnera i dobavljača, komunikaciju, organizaciju informacija, tehnologija i praksi za nove i promijenjene usluge, te interakciju između organizacija i krajnjih korisnika usluga. (Axelos, 2019., 193 – 194.)
- Korisnička podrška: Svrha korisničke podrške je zabilježiti potražnju za rješenjima incidenata i zahtjevima za uslugama. Korisnička podrška je ulazna točka i jedinstven kanal komunikacije između pružatelja usluga i korisnika. (Axelos, 2019., 199.)
- Upravljanje razinama usluga: Svrha upravljanja razinama usluga je postaviti jasne poslovne ciljeve za razine usluga, i osigurati da je isporuka usluga pravilno procijenjena, nadgledana i upravljana kroz sve postavljene ciljeve. (Axelos, 2019., 202.)
- Upravljanje zahtjevima usluga: Svrha upravljanja zahtjevima usluga je podržati dogovorenu kvalitetu usluge upravljanjem svim korisničkim zahtjevima na učinkovit način. (Axelos, 2019., 207.)
- Upravljanje provjerama: Svrha upravljanja provjerama je osigurati da nove i promijenjene usluge odgovaraju postavljenim zahtjevima. Odredba vrijednosti usluge temelji se na povratnim informacijama korisnika, poslovnim ciljevima i regulatornim zahtjevima, a dokumentira se kao dio aktivnosti dizajna Lanca vrijednosti usluga. Povratne informacije se koriste kao mjerljivi pokazatelji kvalitete i rezultata. (Axelos, 2019., 209 – 210.)
3.2.3 Tehničke upravljačke prakse
Tehničke upravljačke prakse su prilagođene iz domena upravljanja tehnologijom za upravljanje uslugama proširivanjem i preusmjeravanjem fokusa s tehnoloških rješenja na informatičke usluge. (Axelos, 2019., 105.) Tehničke upravljačke prakse čine tri prakse:
- Upravljanje instalacijama: Svrha upravljanja instalacijama je instalirati novi ili promijenjeni hardver, softver, dokumentaciju, proces i ostale komponente u produkcijsku okolinu. (Axelos, 2019., 212.)
- Upravljanje infrastrukturom i platformama: Svrha upravljanja infrastrukturom i platformama je nadgledanje korištenih infrastruktura i platformi. Kada se infrastrukturom i platformama upravlja pravilno, moguće je nadzirati tehnološka rješenja dostupna organizaciji uključujući i tehnologije ostalih pružatelja usluga. (Axelos, 2019., 215.)
- Upravljanje razvojem softvera: Svrha upravljanja razvojem softvera je osigurati da su aplikacije u skladu sa potrebama svih sudionika u Sustavu upravljanja uslugama u pogledu funkcionalnosti, pouzdanosti, održivosti i usklađenosti. (Axelos, 2019., 219.)
Sljedeće poglavlje: 4. Strategija uvođenja dobre informatičke prakse u poslovno okruženje
Prethodno poglavlje: 2. Smjernice dobre informatičke prakse
Početno poglavlje: Prijedlog uvođenja ITIL okvira dobre informatičke prakse u isporuci informatičkih usluga
- Information Technology Infrastructure Library (eng. Biblioteka informacijskih tehnologija) (ITIL’s the name – you won’t wear it out!, 25.02.2021.)
- Information Technology Service Management (eng. Upravljanje uslugama informacijskih tehnologija): Koncept koji organizacijama omogućuje najveće poslovne vrijednosti korištenjem informacijskih tehnologija. (What is IT service management?, (06.03.2021.)